На третій технологічній конференції Яндекса було зроблене дещо стратегічно важливих заяв. Одне з них – і це довгожданий момент для найбільшої російської інтернет-компанії – Яндекс представив свій власний браузер.
Нещодавно Яндексу виповнилося 15 років, і усі ці 15 років він був просто сторіночкою в Інтернеті, – почав розповідь глава компанії Аркадій Волож. – Сервісів різних багато, але зрештою, вони просто сторіночки в Інтернеті. І відносно нашої компанії сьогодні все зміниться. Зустрічайте новий Яндекс в новому виді і в новому форматі! (Подобається логотипчик?! Ми його в газеті минулого тижня побачили – вирішили заюзать!
Уперше про цей проект заговорили ще кілька років тому. І ось браузер від Яндекса вже можна викачати і встановити. За представленими даними, в якості движка був вибраний WebKit, а інтерфейс базується на відкритому початковому коді Chromium. Але ключова особливість програми Яндекс.Браузер – глибока інтеграція з онлайновими сервісами компанії – наприклад, з пошуком, картами, сервісом перекладів і іншими.
Випуск власного браузеру для Яндекса, головним продуктом якого є пошукова система, прямо обумовлений інтересами бізнесу. Кількість запитів в пошуковій системі безпосередньо впливає на виручку компанії від контекстної реклами – основного джерела доходу Яндекса. Браузери є одним з головних каналів дистрибуції пошуку – тому цей напрям стратегічно важливе для компанії. А оскільки розробники найбільш популярних в Росії і у світі програм для веб-серфінгу типу Google Chrome і Mozilla FireFox раптом стали не дуже доброзичливі до Яндексу, російській пошуковій системі довелося будувати свій браузер.
Ми усвідомили, що Інтернет дуже складний, – розповів керівник проекту Яндекс.Браузер Тигран Худавердян. – І якщо 20 років браузери будувалися в основному на платформі і на інтерфейсах, то вже два-три роки як у браузери приходять хмари – хмарні сервіси, які самі по собі можуть не бути сервісом для користувача, але, спускаючись у браузер, вони дають нові властивості – наприклад, пошукові навігаційні підказки. Самі по собі вони є просто технологією, а у браузері вони допомагають користувачеві підібрати домен, навіть якщо він його не пам’ятає або опечатується при наборі. І з усвідомленням того, що ми одна з декількох компаній у світі, яка має такі знання і технології, стало зрозуміло, що ми можемо зробити браузер наступного покоління!
І в процесі створення розробники враховували знання Яндекса про потреби користувача – і це, вірогідно, повинно зробити браузер зручнішим. Дуже гордяться в Яндексе і тим, що їх браузер, напевно, самий минималистичний: в нім зникла стрілка Вперед, її можна побачити тільки тоді, коли вже є, куди йти вперед. Цікаво і таке нововведення, як табло, яке показується після клика по адресному рядку. Таким чином, в Yandex не треба відкривати нову вкладку, щоб перейти на нову сторінку. І до речі, у браузер інтегрована система повідомлень пошти і соцсетей. Серед характерних особливостей можна відмітити і так звану безурловость – URL там, звичайно ж, є, але він видно, тільки коли клікаєш на адресу сайту для копіювання, – а також сайтлинки – посилання на розділи сайтів прямо в інтерфейсі браузеру.
До речі, допомагала російській пошуковій системі створити свій браузер компанія Opera Software – так, Яндекс розширив WebKit у своїй платформі технологією Opera Turbo. Вона дозволяє швидко завантажувати сторінки навіть при низькій швидкості з’єднання. Режим Turbo з’явиться вже в наступній версії продукту.
Цікаво, що логотип браузеру – це перший графічний елемент, створений не в студії Артемія Лебедєва, а усередині стін Яндекса. Ескіз логотипу, який у результаті затвердили, просто ручкою у блокноті намалював менеджер проектів Дмитро Тимко.
Ще один важливий проект, про який також оголосили на конференції, – Яндекс запускає магазин додатків для пристроїв, працюючих на операційній системі Android,- Yandex.Store, який стане конкурентом Google Play.
Магазин додатків складається з двох частин: інтерфейсу для розробників на росіянинові і англійському мовах і додатки для користувачів. Зараз в магазині доступні близько 40 тисяч додатків – компанія придбала ліцензії на їх поширення у Opera Store. По даними видання Коммерсант, – яке посилається на джерело, близьке до компанії, – як і в Google Play, розробник отримуватиме 70% доходів від продажу додатків. Решта 30% доводитиметься на партнерів, биллинг і сам Яндекс.
Поява цих двох проектів браузеру і магазину додатків від Яндекса, по суті, означають, що російська пошукова система вийшла на стежку війни проти головного конкурента – Google – в тих сферах ринку, де російську компанію зовсім не чекали. І доля аудиторії – це той самий лакмусовий папірець, по якому, напевно, вже через півроку можна буде сказати, наскільки успішним виявиться настання Яндекса по цих фронтах.