Після виступу на міжнародній мобільного конференції MBLT13 віце-президент Rovio Харрі Копонев погодився поспілкуватися з Вестямі.Хайтек, щоб розповісти про те, як Angry Birds стали культурним феноменом, чому спочатку в грі не було свиней і чому Angry Birds – це освітня гра.
Харрі Копонев не виробляє враження айтішника – це трохи повненький чоловік середніх років, з веселим, по-юнацькому відкритим обличчям. Раніше Копонев працював топ-менеджером в провідних телеком-компаніях. Наприклад, він брав активну участь в керівництві «Мегафона» з боку одного з акціонерів, шведської TeliaSonera. Однак ось уже два роки він займається нічим іншим, як «розсердженими пташками» і іншими проектами фінської Rovio.
Якщо на всіх старих знімках Копонев незмінно одягнений в костюм, то тепер одяг на ньому більш ніж неформальна – підліткова червона толстовка з зображенням злий пташки, штани з персонажами ігрової серії, навіть кросівки у топ-менеджера з Angry Birds. Під час конференції Копонев пожартував, що єдиний предмет його гардеробу, який не має відношення до «пташкам» – це труси.
– Як вам прийшла в голову ідея створити гру, в якій птиці борються зі свинями?
– Спочатку в світі Angry Birds були тільки птиці, однак у нас з’явилося відчуття, що проектом не вистачає якоїсь власної історії, ось чому ми придумали свиней. Це ж епічно протистояння – свині хочуть з’їсти яйця, а птахам доводиться захищати свої яйця. Таким чином з’являється осмисленість, чудова історія, проста і зрозуміла.
– Чи не вважаєте ви, що для Rovio небезпечно бути «компанією однієї гри». Геймери сприймають вас практично виключно як творців Angry Birds, але ж популярність цієї серії не може тривати вічно.
– Багато людей задають мені таке питання. Те, що ми компанія однієї гри – це неправда. Rovio випустила на ринок більше 50 проектів. Що ж стосується, розмови про падіння популярності Angry Birds, я кожен раз привожу в приклад персонажа, створеного багато років тому – Міккі Мауса. Всі ці роки він залишається шалено популярним.
Я думаю, що Angry Birds також можуть бути своєрідною іконою індустрії. У нас є величезна кількість фанатів по всьому світу, тому персонажі Angry Birds не можуть швидко зникнути з пам’яті людей.
– Angry Birds – це одна з кращих мобільних ігор сучасності. А які ігри стануть кращими в майбутньому? Чи будуть це казуальне проекти або в тренд увійдуть серйозні ігри?
Ми працюємо над тим, щоб створити гри майбутнього. Ці проекти не пов’язані з Angry Birds. Ми намагаємося знаходити незвичайні рішення, співпрацюємо з іншими компаніями. Наша головна мета – здивувати шанувальників. Незважаючи на нові проекти, ми не збираємося залишати роботу над Angry Birds, адже у цієї гри величезна кількість фанатів. Але нам доводиться стежити, щоб крім Angry Birds ми могли б запропонувати людям і щось інше.
Що ж стосується серйозних проектів, на PC або консолях, то люди просто не хочуть грати в них на мобільних телефонах.Звичайно, ми не можемо знати, що трапиться в майбутньому. Серйозні проекти можуть вийти на перший план, адже інновації відбуваються постійно. Наприклад, найближчим часом смартфони, напевно, навчаться автоматично підключатися до телевізорів, щоб з них можна було грати на великому екрані.
В даний час розвиток серйозних проектів гальмується, насамперед, невеликим розміром екрану телефону. Поки що люди хочуть грати на своїх смартфонах в швидкі казуальні ігри, тому розробники дотримуються цього тренду. Однак ігровим компаніям необхідно бути відкритими для інновацій, адже все змінюється дуже швидко.
– Творці ігор для PC і консолей намагаються вичавити максимально красиву графіку з цих пристроїв, а ось творці мобільних ігор рідко женуться за сверхпродвінутой графікою, хоча сучасні смартфони дуже потужні. Чи означає це що для мобільних ігор сучасний рівень графічного виконання достатній?
– Насправді це питання потрібно задавати не нам, а вам, гравцям. Все залежить від погляду того, хто дивиться. Звичайно, деякі люди питають, чому б не зробити Angry Birds в 3D, проте не слід забувати, що головне – це все-таки, щоб в гру було зручно грати. Проте, я не думаю, що графіка в іграх буде постійно залишатися на одному рівні. До тих пір поки існують гейм-розробники, вони будуть намагатися поліпшити графіком. Тому що, чому б і ні?
– Як ви думаєте, чи можуть такі ігри, як Angry Birds, негативно впливати на фізичне і психологічне здоров’я людей.
– А як багато ви дивитеся телевізор? Коли я дивлюся на дослідження, які говорять про те, скільки годин на день люди дивляться телевізор, я думаю, що цей час краще б витратити на щось освітнє. Angry Birds – це освітня гра, вона вчить координації рук і очей, в ній немає насильства. Ми не чули, щоб Angry Birds викликала якісь психологічні проблеми у людей. Я підкреслю, що ми робимо все, щоб Angry Birds була сімейною розвагою. Ми не випускаємо контенту тільки для дорослих.
– Люди витрачають на Angry Birds дуже багато часу, адже цієї тайм-кілер. Багато хто міг би в цей час читати корисні книги або робити справи. Однак замість цього вони грають в Angry Birds. Чи може це бути проблемою?
– Я так не думаю. Люди точно дізнаються щось нове, коли грають в Angry Birds, наприклад, вони можуть вивчати фізику рухів об’єктів. Звичайно, витрачати весь час тільки на гру не можна. Кожен батько повинен бути відповідальний за те, що роблять їхні діти. Необхідно відшукати баланс в життя. Навіть якщо ти робиш щось просте, наприклад, граєш, ти повинен бути відповідальний за свої дії, тоді не постраждає ні фізичне, ні психологічне здоров’я і знайдеться час для освіти.
– Яку мобільну гру ви вважаєте найнебезпечнішим суперником Angry Birds?
– О, я не буду обговорювати конкурентів. Ми в Rovio сфокусовані на своїй роботі. Звичайно, час від часу ми думаємо про конкурентів, але намагаємося не говорити про них. Ми навіть раді потужної конкуренції, саме вона робить нашу компанію більш здоровою. Чим сильніша конкуренція, тим в кінцевому підсумку краще. Відсутність конкуренції робить тебе ледачим.
– Що ви думаєте про російський ринок мобільних ігор? Ви можете відзначити, які російські проекти вам подобаються?
– Я бачу, що російський ринок швидко розвивається. Я можу впевнено сказати, що Росія завжди була досить потужною силою в сфері IT, адже у вас є космічні технології і багато талановитих математиків, людей з потрібними навичками. Багато в чому за це слід вдячності вашу прекрасну систему освіти. Весь світ знає, що Росія може робити хороші IT-продукти.Якщо раніше російські розробки сприймалися з деяким упередженням, то тепер ці проекти сприймаються позитивно.Росіяни створили багато крутих штук. У вас є величезна кількість відмінних ігор. Я не буду вибирати якісь окремі проекти.Тисячі людей роблять круті речі і було-б неправильно відзначати когось із них. Я думаю, все це дуже добре для вашої країни.
– Чи працюють в Rovio російські фахівці?
– О, так, у нас є і ваші люди. Їх небагато, всього кілька людей, але я впевнений, що росіян в нашій компанії могло б бути набагато більше. Люди приїжджають до нас, в Еспо, з усього світу. Але, мені здається, що стиль життя в Москві настільки хороший, що люди просто не хочуть їхати в Гельсінкі. Проте, двері Rovio завжди відкриті для ваших фахівців.
– Які довготривалі плани Rovio?
– Ми хочемо стати повноцінною компанією для створення розважального контенту, не тільки ігор. Ми будемо продовжувати орієнтуватися на шанувальників, намагаючись дивувати їх. Це наш ключ до майбутнього. Крім гейм-студії, у нас є анімаційна студія, ми випускаємо книги і багато іншого. Ми не особливо зациклені на грошах. Кожен раз, коли хтось починає думати тільки про гроші, він збивається з правильного курсу. Гроші приходять самі, якщо ти робиш правильні речі
– Чверть мільярда людей по всьому світу грають в гра від Rovio. Яке послання Angry Birds несуть цим людям, всій світовій культурі?
– Наш основний меседж – орієнтація на сім’ю. Це дуже об’едіняюще, коли члени сім’ї займаються якимись справами разом.Ми віримо, що діти, тата і мами повинні мати можливість проводити час разом і при цьому вчитися і розважатися.
– Я розумію, що ви маєте на увазі. Але мені б більше хотілося дізнатися про те, яке, на ваш погляд, місце Angry Birds в історії світової культури.
– Я думаю, це знову-таки повинні вирішувати не ми. Чи ставити Angry Birds в одну лінію з Super Mario або Legend of Zelda – повинні вирішувати самі гравці. Ми можемо тільки констатувати факти. Angry Birds – це найуспішніша мобільна гра за весь час. У неї вже є певне місце в історії відеоігор.
– Angry Birds – це інтернаціональний проект. Люди різних культур, різних релігій однаково кидають злих пташок в зелених свиней. Чи може мобільна гра стати фактором об’єднання людей з усього світу?
– Дійсно, самі різні люди сприймають Angry Birds практично однаково. Я думаю, ви трохи перебільшуєте, кажучи про те, що Angry Birds можуть об’єднати світ, хоча певна частка правди в цьому припущенні є. Наша гра – це визначені вид розваги. Гру дуже просто зрозуміти, кожен знає, як вона працює. Головна нагорода для мене – це посмішки дітей. Коли я бачу, як маленькі хлопчики і дівчинка сміються, граючи в Angry Birds на маминому «Айпад» або «айфоне», мені здається, що ці посмішки – це найголовніше, що може зробити відеогра.
В цілому, ми сконцентровані не так на країнах, а на сім’ях. Хоча, звичайно, час від часу ми випускаємо національні продукти – наприклад, версію Angry Birds з пелюстками сакури для японського ринку або версію Seasons з китайським новим роком. Деякі рівні Angry Birds стилізовані і під Росію.
– Не так давно Rovio запустила хмарний сервіс, який об’єднує воєдино геймплей на різних девайсах. Коли ця новинка буде доступна в Росії?
– Я сподіваюся, що це станеться так швидко, як це можливо. Ми дуже прагнемо зробити нововведення доступними для всіх геймерів на планеті, тому що глобальне лідерство – це наша мета. Я не можу назвати вам точних термінів, але зазначу, що ми активно працюємо над цим.
– Я знаю, що Angry Birds працює на самих різний операційних системах: iOS, Android, Blackberry OS, Linux, Windows Phone, консолі, MAC. Чи збираєтеся ви перенести гру на різні незвичайний девайси, наприклад, на Firefox OS на Google Glass?
– Я не можу сказати нічого певного. Наші техніки повинні перевірити, чи можна взагалі грати в Angry Birds на Google Glass.Якщо така можливість є, нам доведеться дізнатися, чи є достатньо людей, які хотіли б грати в Angry Birds на цей девайс. І якщо людей буде достатньо, ми, звичайно, портіруем гру.
– Я знаю, що не так давно Rovio випустила соціальну гру Angry Birds Friends, об’єднує гру з Facebook. Чого ви хотіли цим досягти?
Випуск подібної гри – це логічний крок для Rovio. Гравцям подобається змагатися зі своїми друзями, запрошувати їх в гру, влаштовувати онлайн-турніри. Змагання з друзями завжди підвищує залучення в геймплей.
– У Росії Facebook не дуже популярна. Раз вже Angry Birds настільки мультіплатформа, чи буде версія Angry Birds Friends для «Вконтакте»?
Ну … «Вконтакте» можуть зателефонувати нам і домовитися про це. Ми розуміємо, що ринок в Росії дуже своєрідний і тут не обійтися без співпраці. Якщо «Вконтакте» позвонять нам, ми, швидше за все, зможемо про щось домовитися.
– В які ігри ви грали в дитинстві?
– Коли я був дитиною, я найбільше любив знамениту російську гру Tetris. Ще я проводив час, граючи в Pacman. Також у нас були настільні ігри – «Монополія», «Африканська зірка». Ну, а потім з’явилася Nintendo і настав час для Super Mario.