Найбільший в світі магазин музики iTunes готується відсвяткувати ювілей – 28 квітня сервісу виповнюється десять років.Ми згадали історію iTunes, і поміркували про не цілком безхмарні перспективи сервісу.
У цей нелегко повірити, але зараз дохід від iTunes перевищує сукупних дохід всієї Apple в 2004 році. Цей факт дозволяє оцінити масштаби бізнесу. Не так давно iTunes заробив і в Росії і, незважаючи на давню любов співвітчизників до халявної музики в Мережі, знайшов своїх користувачів.
Десять років тому під «покупкою музики в Мережі» мався на увазі замовлення компакт-диска в Інтернет-магазині. Зараз iTunes Store – це найпопулярніший онлайн-магазин, який дозволяє скачувати музику на «яблучну» продукцію – «маки», iPhone, iPod, iPad, Apple TV і на звичайні ПК. iTunes був представлений публіці в далекому 2003 році, коли основним товаром Apple були комп’ютери Mac, і лише починали набирати популярність плеєри iPod.
На початку двохтисячних в музичній індустрії панували похмурі настрої. Хоча файлообменную мережу Napster, яка дала мільйонам людей долучитися до цифрової mp3-халяви, закрили через суд ще в 2001-му, продажу компакт-дисків продовжували падати, а користувачі Мережі – шукати і знаходити безкоштовну піратську музику в усі нових і нових джерелах. І все частіше ця музика закачувалася на новомодні плеєри iPod. Глава Apple Стів Джобс був упевнений, що, якщо люди зможуть зручно і просто скачувати музику, вони будуть готові за неї платити. Apple довгий час домовлялася з провідними рекорд-лейблами, які були не згодні, щоб треки продавалися поштучно, або вимагали брати за кожну пісню по 3-4 долари. Проте, Джобсу вдалося вмовити їх спробувати взяти участь в експерименті. Можливість покупки пісень по одній, а також ціна в 99 центів – нижче доларового психологічного бар’єру – стала однією з причин успіху магазину.
«Ми віримо в те, що 80% людей, що крадуть музику, роблять це не з власної волі – у них просто немає вибору», – заявляв Джобс. Співзасновник Apple не помилився. За перший тиждень роботи сервісу в iTunes купили мільйон пісень. До 2006 року магазин реалізував мільярд треків, а до 2010 року продажі досягли 10 мільярдів пісень. Тоді ж сервіс опублікував статистику. Виявилося, що найпопулярнішими треками за весь час виявилися «I Gotta Feeling» і «Boom Boom Pow» від Black Eyed Peas, а також пісня Леді Гаги «Poker Face». На даний момент в iTunes продано близько 25 мільярдів треків.
До Росії iTunes дістався тільки через дев’ять років після запуску, причому його функціональність досі не повна. Наприклад, каталог книг для росіян в iTunes практично відсутній – є трохи безкоштовної класики, причому більша її частина англомовна. Зате в російському iTunes Store музика трохи дешевше, ніж в американському (хоча додатки в російській App Store коштують дорожче). Американські користувачі платять за малопопулярні треки по 69 центів, за звичайні – по 99 центів, а за популярні – по 1,29 долара. Росіяни ж платять за пісню від 10 до 19 рублів – тобто набагато дешевше. По всій видимості, Apple вирішила встановити для Росії невисокі ціни, щоб зробити трохи більше ефективної конкуренцію з піратськими сервісами.
Але останнім часом справи у iTunes йдуть не так добре, як кілька років тому. На ринку онлайн-продажів контента сильно загострилася конкуренція. Користувачі все частіше переходять в магазини конкурентів (Amazon, Google) і головне – починають користуватися стрімінговимі сервісами. Amazon реалізує музику трохи дешевше, а також активно продає її власникам наддешевих планшетников Kindle, завдяки чому відвоювала близько 22 відсотків американського ринку онлайн-музики, відзначає Bloomberg Businessweek.
Стрімінговие сервіс, в свою чергу, дозволяють отримати необмежений доступ до аудіофайлів на місяць за зовсім невеликі гроші, щоб слухати музику онлайн. Це дозволяє добре заощадити, хоча користувачі і позбавляються відчуття «володіння» музикою. У США набирає популярність Spotify і Rdio, в Росії розвивається проект «Яндекс.Музика». В даний момент вона працює на iOS (і, до речі, дозволяє зберігати треки для офлайнового прослуховування), проте, за чутками, скоро з’явиться і на Android. До недавнього часу слухати музику «Вконтакте» було не дуже-то зручно, проте за останній рік-півтора з’явилося безліч плеєрів, що перетворюють соцмережа в якісний стрімінговий сервіс (правда, з піратським контентом).
Зростаюча популярність «музики по підписці» сильно заважає процвітанню iTunes – в 2012 році, за даними Businessweek, частка Apple на ринку цифрової музики в США скоротилася до 63% – це рівень 2006 року.
Неминуче виникають питання – скільки ще зможе iTunes залишатися лідером ринку цифрової музики, використовуючи створену ціле десятиліття назад модель і уникаючи інновацій? І ще одне запитання, локального властивості – а чи буде взагалі Росія платити за медіаконтент? Відповідь, поки що, такий: буде, але далеко не вся. Більшість наших співвітчизників дотримуються і дотримуватимуться очевидною для них логіки: навіщо купувати треки в iTunes, якщо можна завантажити їх «Вконтакте» або з торрент-трекерів? Багато людей взагалі не бачать різниці. Для них безкоштовне скачування музики стало багаторічною звичкою, пісні просто не сприймаються як щось варте грошей.
Проте, певна, нехай і невелика поки прошарок людей в Росії готова (за умови забезпечення їй в цій справі максимального комфорту) розлучитися з грошима в обмін на музику, фільми і книги вже зараз. Насправді, Росія сьогодні – далеко не сама «піратська» країна в світі. На певних етапах піратське скачування було поширене практично скрізь, навіть в країнах Європи і в США. По суті своїй, iTunes і виник як відповідь на цей тренд знецінення музики. Сервіс став красивим, стильним і зручним способом покупки музики, який не тільки дозволяє її завантажити, але і рекомендує нову.
В умовах максимальної цифрової доступності платний контент може, до того ж, стимулювати користувачів ставитися до музики серйозніше. Трек, який ви завантажили безкоштовно, ви можете навіть не послухати, а ось те, за що ви віддали гроші, сприймається куди глибше. Таким чином, музика набуває ваги, певне грошове вираження, стає цінністю. Людям це, як не дивно, подобається. Вони обмірковують покупку, вирішують, чи потрібна вона їм.
Це актуально і для росіян. Деякі зараз готові платити трохи більше за те, що вони можуть дістати дешевше, але щоб при цьому отримати більш якісний продукт або послугу. У плані інтелектуальної власності все поступово налагоджується навіть в нашій традиційно піратській країні. Навіть сам «Вконтакте» – великий і могутній ворог всіх музичних лейблів – поступово піддається тиску і оцензурівается. Він то прибере треки Лазарєва (нехай і через «відсутність культурної цінності»), то заблокує серії «Теорії Великого вибуху».
Зараз iTunes – це не тільки майданчик для скачування музики, відео, подкастів і книг. За десять років свого існування iTunes став ідеологією, світоглядом. Знеособлені MP3 файли без обкладинки, що валяються в глибинах плеєра – це більше не круто. Всім хочеться знову відчути до цифрових треком то, що вони колись відчували до улюблених дисків, касет і пластинок. Поки що це почуття успішно симулює тільки iTunes.
Перейти від піратського скачування до використання ITunes – це все-одно, що перестати купувати речі на ринку і почати ходити по бутіках. До речі, зараз діє функція iTunes Match – зручна можливість «легалізувати» всю свою велику бібліотеку за відносно невелику щорічну плату, щоб після отримати до неї доступ з будь-якого пристрою в режимі стрімінга або, скачавши для офлайн-прослуховування. По суті, це відповідь Spotify, нехай і не зовсім повноцінний:
А ще з минулого літа ходять наполегливі чутки про те, що Apple готує власний стрімінговий сервіс або персоналізоване інтернет-радіо. Це доводить, що компанія розуміє необхідність змін і інновацій. iTunes став колись кардинально новим поглядом на майбутнє платного медіа-контенту, зараз це – стандарт.
Apple не стоїть на місці, так що майбутнє у iTunes безумовно є. Інша справа – чи залишиться сервіс лідером. Дехто припускає, що з часом навіть iTunes доведеться прийти до безкоштовної моделі розповсюдження контенту з рекламною монетизації (як IVI.ru). Проте, прошарок людей, готових платити за контент – якщо його можна зручно завантажити прямо зі смартфона або планшета і відразу послухати, чи не заморочуючись з синхронізацією – нікуди не дінеться. Нехай покупців музики стане менше, але навіть ці люди зможуть забезпечити процвітання магазину, хоча обсяги його прибутку, звичайно, знизяться. Зате залишиться ідеологія. І, нарешті, хто знає, які інновації запропонує Apple – може бути, через деякий час доведеться потіснитися вже Spotify або Rdio.