Facebook збирається зробити чергову покупку на мільярд доларів. Цього разу під приціл компанії Марка Цукерберга потрапила ізраїльська компанія Waze – розробник однойменного картографічного сервісу.
Передбачувана угода цікава відразу з кількох причин. По-перше, це перше після IPO велике придбання Facebook. По-друге, розмір угоди, можливо, перевищить виплати при покупці Instagram, який в підсумку обійшовся Цукербергу дешевше, ніж передбачалося спочатку – в 800 мільйонів доларів.
Waze, якому виповнилося п’ять років, – це краудсорсінговий картографічний і навігаційний сервіс, яким користуються 45 мільйонів чоловік з більш ніж ста країн. «Краудсорсінговий» означає, що, на відміну від більшості подібних рішень, інформацію про дороги, будинках, і, звичайно, пробках і ДТП, Waze отримує від своїх користувачів.
У Росії сервіс Waze не надто відомий за винятком, мабуть, користувачів Symbian. Справа в тому, що довгий час для власників цієї мобільної платформи Waze був єдиною можливістю користуватися Foursquare. Рідного клієнта не було, а завдяки інтеграції, користувачі Waze могли Чекин прямо в цьому додатку.
Найголовніше питання, яке виникло у всіх гравців і аналітиків ринку: «За що, власне, Facebook планує заплатити таку велику суму?» Звичайно, не в останню чергу Цукерберг купує призначену для користувача базу, яку можна порівняти з тією, яка була у Instagram на момент покупки. Але головна причина, яку називають все, – сама суть проекту, його картографічний движок.
Facebook, який, фактично, всю свою історію розвивався в напрямку створення «інтернету в інтернеті», володіє всім необхідним для того, щоб користувач якомога рідше відчував необхідність виходити за межі соціальної мережі. Не так давно з’явилася навіть власна надбудова над Android – Facebook home – доповнює, а частково замінює, стандартний інтерфейс і функціонал мобільного операційки Google.
Власного ж картографічного сервісу у Facebook не було. З урахуванням того, що левова частка користувачів заходить зараз в соцмережу саме з мобільних пристроїв, а ефективно монетизувати таких користувачів можна тільки знаючи їх координати, показуючи цікаві пропозиції поблизу, власні карти Facebook просто необхідні.
Про те, що саме зчіпка геосервісів і грошей зараз знаходиться в основі, зрозуміли не тільки в Facebook. У минулому році Apple відмовився від карт Google і перейшов на власне рішення, яке, правда, за минулі півроку все ще залишає бажати кращого. Цікаво, що буквально кілька місяців тому, прагнучи якось поліпшити становище, Apple вів переговори про покупку Waze. Сума, правда, була трохи менше, ніж та, яку імовірно збирається викласти Facebook – 500 мільйонів доларів.З огляду на колосальний, який обчислюється сотнями мільярдів доларів, запас вільної готівки у Apple, не виключено, що Тім Кук спробує перебити пропозицію Цукерберга.
Цікавий і інший момент: незважаючи на відносну молодість Waze, команда навчилася непогано монетизувати власну аудиторію. Компанія заробляє не тільки на показі реклами, але і на продажу геоданих та інформації про трафік логістичним компаніям, а це теж важливо. Справа в тому, що навіть визнані лідери ринку – Foursquare – незважаючи на повсюдну поширеність, відчувають явні проблеми з припливом готівки. Успішний досвід заробітку в мобільній сфері буде явно не зайвим і для Facebook, чия основна задача якраз і полягає в тому, щоб отримувати з власників смартфонів стільки ж, а, можливо, і більше, ніж з тих, хто раніше заходив у соцмережу з настільних комп’ютерів .
І останній момент, на який вказують аналітики: можливо, що власні карти для Facebook – це не розкіш, а життєва необхідність. Ходять чутки, що Google незадоволений тим, що Facebook створив власну надбудову над Android, може позбавити соцсесть можливості користуватися своїми додатками і, перш за все, картами.
Мобільна надбудова Facebook виявилася непопулярною. Через буквально місяць з дня анонса власної мобільної оболонки Home, а також смартфона HTC First, де вона була встановлена, американський стільниковий оператор AT & T знизив ціну на телефон зі 100 доларів до рекордних 99 центів.
Незважаючи на те, що ні AT & T, ні HTC не коментують цю колосальну знижку, очевидно, що проблема не стільки в самому телефоні, а, скоріше, в оболонці Facebook Home. Рейтинг надбудови, яка доступна не тільки власникам першого «фейсбукофона», а й власникам кількох android-пристроїв, в магазина Google Play впав на 330 місце, що свідчить про непопулярність цього додатка.
До того ж відгуки перших користувачів теж переважно негативні. Багато хто відзначає уповільнення роботи своїх пристроїв, а також той факт, що після установки Home, ні чим крім самого Facebook, користуватися практично неможливо.